Hur skapar man

en cykeldestination ?

Vad kan jag hjälpa till med:

  • Strategi

    Varför vill vi skapa, eller utveckla en cykeldestination?
    Vilka drivkrafter och intressenter finns.
    Vilken övergripande styrning finns i stratgier, program och policies?
    Vad är det vi vill åstadkomma med cykeldestinationen?
    För vem skapar vi cykeldestinationen - våra invånare, besökare?

    För att skapa en hållbar destination måste flera olika aspekter analyseras och alla intressenter förstå sin och andras roller. Här har kommunen ofta en samordnande roll och skapar långsiktighet och ett gott samarbetsklimat

  • Analys

    Var står vi nu?
    Vilka drivkrafter och intressenter finns?
    Var vill vi vara om ett år, tre år, fem år?
    Var är våra kollegor och konkurrenter?

    För att skapa en grund att bygga från måste alla intressenter förstå sin egna och övrigas utgångsläge, ambitioner och förmågor.
    Genom att lära av andras resor, och planera sin egen resa kommer man längre och det går snabbare.

  • Samverkan

    Vilka intressenter finns för cykeldestinationen?
    Hur vana är intressenterna att samverka?
    Vad är kommunens roll i samverkan?

    En hållbar cykeldestination bygger på de drivkrafter som finns hos många intressenter. Idrottsföreningar, intresseorganisationer, företag, privatpersoner och kommunen bidrar alla med kraft och engagemang för att planera, skapa och förvalta. Genom att skapa långsiktiga samverkansformer som bygger på en gemensam bild av vad som skall åstadkommas skapas grunden för utveckling och förvaltning.

  • Upphandling

    Vem skall projektera?
    Vem skall bygga?
    Vem skall sköta driften?
    Vad ska vi göra själva och vad skall vi köpa in?

    Ofta är kommunens roll att samordna utvecklingen och i många fall är kommunen ansvarig för anläggningar, leder och servicefuntioner.Hur kan kommunen göra smarta upphandlingar för att åstadkomma så mycket som möjligt?

  • Förvaltning

    Vem skall ansvara för driften av leder och anläggningar?
    Vem äger hemsida, och SoMe-kanaler?
    Hur säkerställer vi resurser och kompetens för långsiktig drift?

    Det är det uthålliga förvaltandet och den forstatta utevcklingen av destinationen som ger effekt över tid och gör att destinationen år efter år hålls attraktiv.